“Wij werken niet voor applaus maar voor resultaat”

Hoe verder na de Wet DBA?

De Wet DBA. Wat was het een gedoe! Opdrachtgevers en ZZP’ers in rep en roer. Want, hoe moeten we nou werken? Zijn de modelovereenkomsten van de Belastingdienst wel afdoende en wat als ik zelf een overeenkomst opmaak samen met mijn opdrachtgever? Ben ik dan veilig? Allemaal heel legitieme vragen. Helaas is het nog steeds niet helemaal duidelijk en komt alweer een nieuwe regeling aan. Deze zal echter niet eerder dan 2021 in werking treden. Ik leg het je uit.

Het voornemen van het kabinet is om bij opdrachtverstrekking aan ZZP’ers tegen laag tarief voor langere duur of voor werkzaamheden passend bij de bedrijfsactiviteiten van de opdrachtgever, voortaan een arbeidsovereenkomst te veronderstellen. Daarentegen zal bij de tegenhanger (hoog tarief, korte duur of werkzaamheden die niet behoren tot de bedrijfsactiviteiten van de opdrachtgever) de mogelijkheid worden geboden van een zogeheten ‘opt-out’ voor de loonheffingen.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat de opdrachtgevers via een webmodule een opdrachtgeversverklaring verkrijgen, als uit de beantwoording van de vragen blijkt dat er geen sprake is van een dienstbetrekking. Op dit moment controleert de Belastingdienst in ieder geval terughoudend. Er wordt alleen ingegrepen in gevallen van evidente schijnzelfstandigheid, waarbij er sprake moet zijn van opzet.

Ik houd je op de hoogte dus blijf mijn blogs volgen!

Hartelijke groeten,

Thérèse Beurskens – Van Oijen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

App mij je vraag